Rabu, 19 Maret 2014



KEDIS ATAT
Ada kerajaan ane adane Usinara, rajane adane Sri Adi Pati. Di petang sisi ia jagana ketat teken prajuritne ane pimpina teken mentrine. Para mentrine ento baanga surat kepercayean apanga nyaga katekaan musuhe uli di sisi. Isin surate ento sang mentri ajaka patpat sing baanga menghadap ke puri. Ia harus tetep noyong, nyaga keamanan Negara.
            Mangkin sampun galahne Raja Sri Adi Pati budala. Ia gantinina teken putrane ane adane Sri Gajah Druma. Ia ngelah patpat punggawa buka patpat punggawane ento sayanganga pesan teken sri gajah druma, sedek dina anu punggawane ento nagih teken raja apanga ngantinin epat mentri Wreda ane suba uling pidan nulungin pamerintahan sang raja. Katagihan buka patpat punggawane ento kabulanga teken sang raja. Buka patpat punggawane ento menghadap para mentri Wreda lan ngorahang perintah raja pang menghadap ke istana. Buka epat mentri wredane ento sing nyaka menghadap ke istana, krana ia sing bani ngingkarin janji ane suba tetepanga teken raja sri adi pati ane suba seda.
            Ningeh critane ento raja gajah druma nguel pesan. Punggawa-punggawane ento tangkilteken mentri lan ngemaang surat perintah raja. Sesubane para mentrine maca isin surat pemerintahe, ia ajaka epat ngelah ide pang tetep satya ngikutin sumpah ane orahanga teken sang raja ane suba seda. Para mentrine ngomong “ratu raja titiange nikain sareng sang raja, titiang ten kel menghadap sang raja, krane titiang ten bani melanggar sumpah sane sampun iraga omongang teken sang raja sane sampun seda. Pang muktiang kesatyaan iraga sareng raja sri gajah druma, ngayahin nikain surate niki. Lan prabhu iragane” mentri wreda ngetep baongne lantas serahanga teken para punggawane.
            Buka epat punggawane ento teka diap sang raja lantas ngaturang surat lan prabhu mentri Wredane ajak sri gajah druma, lan kesugihan para mentrine. Raja gajah druma sebet pesan. Raja gajah druma meseselan kerana ngabulang ketaghan para punggawane ane lobha ento. Ia ngerasaang kenken satya para mentri wredane ngelaksanaang gae ane suba tetepanga teken leluhrne.
Raja sri gajah druma nyalanang tugasne tulungine teken para mentri muda. Kerajaan ia ne katekaang musuh uli sisi. Para prajurit onyang melaib ngengkebang raga, kerana ngelidin serangan musuhe. Liu ane suba mati sri Gajah Druma mecelep ke tengah alase. Ngalahin kerajaan. Sri gajah druma lantas negak di beten punyane ane gede. Sedek dina anu ia nepukin kedis atat, memunyi sing suud-suud.”alih , uber terus! Ne ape ia meengkeb dini,bakatang engalin, matiang.” Raja gajah druma engalanga melaib ke alase ane lenan. Mara ia ukananga negak tepukine kedis atat lan memunyi “ratu raja titiange, antosang dumun! Sang pendeta kari wenten ring tengah. I ratu sampunang merasa sebet. Ia sampun kel rauh ngerereh ratu, lan ngaturang rayunann.
Lantas rauh pertapa ngaba tongos toya suci anggone ngumbah batis, lan who-wohan anggone sarana penyambutan sang raja. Raja gajah druma nyeritaang kerauhanne ia ke asrama, kerana kerajaan ne kalahang musuh. Raja gajah druma nakenang tentang kedis atat ane tepukina di tengah alase.

v INSIDEN
Ø  Untuk membuktikan kesetiaan kami pada raja Sri Gajah Druma, tolong sampaikan surat inibeserta kepala kami “ Dmikian pesan Mentri Wreda lalu pergi munyucikan diriserta mengadakan semadi, mohon di beri jalan kebenaran. Mentri raja memotong lehernya seraya di serahkan pada para punggawa itu. Mentri Wreda Memotong lehernya seraya di serahkan pada para punggawa itu. Hatinya suka karena segera akan menjadi mentri.

v  TEMA
Ø  Perbuatan yang serakah yang tidak tahu membedakan perbuatan baik dan buruk

v  LATAR WAKTU
Ø  Setelah beberapa bulan

v  LATAR TEMPAT
Ø  Dikerajaan Usinara
Ø  Di dalam hutan yang lebat
Ø  Di bawah pohon yang rindang
Ø  Di sebuah asrama

v  NILAI PENDIDIKAN
Ø  Keempat punggawa itu memohon pada raja untuk menggantikan empat mentri wreda yang sudah dari dulu membantu pemerintahan sang raja. Keempat punggawa itu pergi menghadap para mentri Wreda serta menyampaikan perintah raja untuk menghadap ke istana. Keempat mentri Wreda itu tidak mau menghadap ke istana, karena mereka tidak berani melanggar janji yang telah ditetapkan oleh raja Sri Adi Pati yang telah meninggal.





v  NILAI SOPAN SANTUN
Ø  Sampailah raja Gajah Druma di asrama, baru saja beliau akan duduk, dilihatnya burung kakak tua dan berkata “ Tuanku Raja, tunggulah sebentar Sang pendeta yang empunya asrama masing di dalam. Silakan tunggu, Tuanku jangan merasa cemas. Beliau sudah mau datang menjemput  tuan, dengan menghaturkan sajian. Datanglah para pertapa membawa tempat air suci pembasuh kaki, beserta buah-buahan sebagai sarana penyambutan sang raja.

v  NILAI ETIKA
§  ETIKA BAIK
Ø  Tuanku sampaikan pada sang raja saya tidak akan menghadap pada sang raja, saya tidak akan menghadap sang raja, karena saya tidak berani melanggar sumpah yang telah kami ucapkan pada sang raja yang telah meninggal
Ø  Tuanku dengarkanlah dengan baik. Burung yang tuanku temui dalam hutan berbeda dengan diri hamba yang di pelihara oleng sang pendeta suci. Tiap hari hamba mendengarkan weda sruti, tutur utama yang selalu di pelajari.
§  ETIKA BURUK
§  Mentri Wreda memotong leher mentri lalu di serahkan pada para punggawa itu
§  Burung kakak tua berkata “ buru kejar terus! Ini ia sembunyi di sini cepat tangkap, bunuh.

v NILAI KEAGAMAAN
Ø  Untuk membuktikan kesetiaan kami pada raja sri gajah druma, tolong sampaikan surat ini pada beliau beserta kepala kami “demikian pesan mentri Wreda lalu pergi menyucikan diri serta mengadakan semadi, mohon di beri jalan kebenaran.

v  AMANAT
Ø  Dalam cerita ini kita bisa mengambil perbuatan para mentri yang baik dan  setia kepada pemimpinnya.

v  YANG INGIN SI PENGARANG
Ø  Jadi dalam cerita burung kakak tua ini kita tidak boleh menuruti para punggawa yang menginginkan kedudukan yang lebih tinggi dan mempunyai sifat yang serakah, semestinya para punggawa tersebut bersyukur atas apa yang telah diberikan dan apa yang telah di peroleh.



Ada kone tutur-tuturan satua i empas luh muani nongos di tlagane gede, bek misi lumut, katang-katang, muah sekancan bungan tunjung ane sedekan mabunga.
”Beli, Beli Empas!” patakon empase ane lua.
“Apa, Luh?” sahut empase muane.
“Icang demen pesan ngoyong dini, Beli. Wireh di tlagane gede ene bek misi be. Tegarang tolih ja Beli, ento ada be deleg, beboso, mujair, palatimah, muah be lindung malelangian.”
“Beh, sajan pesan Luh! Ulian ento awak nyaine mokoh tuara ngelah potongan angan abedik, wireh selid sanja nyai pepek baan amah-amahan.”
”Luh, apa nyai suba nawang? Ento ditu tolih! Jani nyai suba ngelah timpal di tlagane ene. Iwasin ja, ento ada angsa mabulu putih luh muani. Ia demen pesan masih malelangian di tlagane ene patuh tekening unduk nyaine. Mai, kema mlali!”
”Mai Beli! Jalan paekin Ia. Anggon Ia kekasihan sawireh awak pada madunungan di tlagane ene,” keto tutur empase luh nyautin.
Nah, jani kacritayang sawatara duang bulan empase suba pada matimpal ajaka i angsa luh muani. Beh, yen tuturang, sinah ngenah pesan kalegaan atine pada magirang-girangan. Makejang ngenah demen pesan malelangian di tengah tlagane ento.
”Beli Empas! Jalan uber i angsa, nyak!”
”Lan! Masak empas kalahanga angsa mangalangi,” keto pasautne I Empas muani. Lantas pada mauber-uberan cara anak makering-keringan ajaka patpat.
”Nah bakat batis Caine, Angsa.”
”Nah bakat masih tundun caine, Empas,” pasaut angsa muani.
Beh, matimpal melah pesan saling sarag-sorog, pada adung tur saling nuturin indik-unduk ane madan jele melah. Sedek nuju dina anu, sawetara nu dauh ro raine, ngomong i empas lua.
”Beli Empas ajak Beli muah Embok Angsa! Awinan masan panese makelo pesan tur tuara taen ujan, ento awinan yeh tlagane ngangsan nyat. Nah, jani kenken baan madaya,” keto I Empas lua ngomong sada sedih sungsut.
”Icang tusing nyak mati ngetuh.”
”Yen pakeneh Beline, meh melahan i raga ajak makejang makisid uli tlagane ene.”
”Saja, Beli, ”empas lua nyelag masaut.
”Sakewala krana icang ajak dadua tusing nyidang makeber, sinah nyak Cai Angsa ajak dadua nulungin icang makisid uli dini,” I Empas ngidih olas.
”Nah, yan suba igum pawilangan Beli Embok Empas ajak dadua, icang tuah nuutin dogen. Apa buin suba kaiket cara nyama tugelan dini,” pasautne I Angsa muani.
”Sakewala kene Beli Empas. Wireh pajalane ene makeber sinah Beli ajak Embok Empas ajak dadua musti nyak nuutin munyin Icange.”
”Apa ento?” selag Empas Lua.
”Kene ento! Ene ada kayun kopi limang lengkat. Dangal tengah-tengah kayune ene ajak dadua. Yan suba keto, Icang ajak dadua masih lakar nangal muncuk kayu kopine ene tur ditu lakar cai kakeberang.”
”Bih aeng tegehne!” selag Empas Lua.
”Beli ajak Embok Empas ajak dadua. Icang tuah ngidih olas pesan apang eda mamunyi angan abedik dugase makeber totonan. Wireh yan mesuang munyi sinah Beli ajak Embok ulung ditu icang tusing nyidayang matetulungan buin.”
”Beh, batak amonto tusing ja keweh apa!” ento pasautne I Empas ajaka dadua sada pongah.
”Buin acepok icang ngingetang, apang eda pesan Beli Embok ngengsapin petinget icange i busan.”
”Nah jalan suba jalanin”
”Nah yan suba keto, gutgut kayu kopine ene.”
Beh, tuara kodag baan kendel kenehne I Empas ajaka dadua tumben ngasanin ngindang ba duur. Suba akire teked di danune saget ngliwatin kuluk medem ajaka dadua ane madan I Dakep teken Ni Dangal.
”Bapane! To apa makeber ba duur, Pa? Jeg cara empas makeber pangenahne, “ keto patakon kuluke lua Ni Dangal teken muanine I Dakep.
”Beh, magenep rambang Nyai, Dangal. Ento tusing ja len teken tain sampi tuh kakeberang angsa. Tegarang melahang nlektekang!” pasaut kuluke muani sambilang muaban kiap wireh sedukan.
Mara dingeha ibana orahanga tain sampi, beh sing kodag-kodag gedeg basangne i empas muani. ”Awas! Cang lakar ngemplongin ndas caine kanti encak,” keto papineh I Empas Muani.
 ”Apa, tai? Ye, saja, ento tain sampi makeber.”
“O keto goban tain sampine. Selem, tuh, bronyot, tuara ngelah jejeneng. Tegarang melahang nelektekang! Keto suba goban taine tuh!”
Beh, baan tusing kodag-kodag ban gedeg basangne karasa nganti maplitutan asan basangne gedegan ngenehang awakne orahanga tain sampi tuh. Lantas I Empas makadadua sabarengan ngwagan bungutne lakar nyautin ibane tidong tain sampi. Aduh, meh suba pituduh Widhi, lantas empase ajaka dadua magelebug di tengah kalangan tegale. Mara magelebug di tegale tur tonden ada apakpakan makelone ulung saget I Kuluk suba nangal I Empas pada mabesik. Pragatne I Empas ajaka dadua luh muani mati kadangal baan kuluk luh muani.
”Aduh, Beli! Pedalem pesan I Empas ajaka dadua. Wireh tusing sida baan Icang nulungin ngisidang uli tegalane ditu!” omongne I Angsa Lua sambilanga makeber.
”Men, keto suba matine katepuk. Krana Ia tusing pesan nuutang munyi ane patut tur mautama.”
”Saja masih, Beli! Nyen ja bas Ngulurin gedeg basang sinah ia lakar nepukin sengkala.”
Teka goak nyokcok kuud, satua bawak suba suud.

v ALUR
Ø  Ada dua ekor empas yang hidup dalam kolam Kumudawati. Empas laki bernama Durbhudi dan yang perempuan bernama Nikecapa.selain itu ada dua ekor angsa yang selalu bermain dan mencari makanan di pinggir kolam. Angsa yang laki bernama Cakrengga dan yang perempuan bernama Cakrenggi. Angsa dan empas itu sudah akrab sat sama lain.Sudah lama binatang itu menikmati keindahan dan mencari makanan di san, datanglah musim kering. Hujn sudah tak pernah turun, mengakibatkan air kolam itu semakin surut.

v  INSIDEN
Ø  Ni wangsing lalu berkata pada lakinya, kak angsang coba lihat ke atas ada dua ekor angsa menerbangkan empas, menuju kemana ia itu? Itu bukan empas, itu kotoran sapi yang busuk, yang penuh dengan ulat. San empas sangat marah mendengar kata si Angsang karena dikatakan kotoran sapi busuk. Mulutnya gemeteran terbuka lalu jatuh ke tanah, itulah hasil orang yang tak mau mengikuti petuah kebenaran, dan selalu diliputi rasa marah dan kedengkian. Sekeluarga anjing itu lalu makan bagkai Empas. Demikianlah Ratu Pendeta Nandaka, orang yang tidak mau mengikuti kata-kata teman dan selalu diselimuti rasa amarah dan kedengkian, akan mendapat kecelakaan malah bisa kematian.

v TEMA
Ø  Angsa dengan Empas

v LATAR WAKTU
Ø  Pada musim kering

v   LATAR TEMPAT
Ø Di bawah pohon kroya
Ø Di dalam hutan
Ø Di dalam kolam Kumudawati
Ø Di bawaj pohon janggar ulam
Ø Di kolam Manasara
Ø Di daerah Wilajanggala

v   NILAI PENDIDIKAN
Ø  Semoga kami bisa selamat berkat teman yang budiman. Sang Angsa berkata “saya menpunyai akal baik, di tengah-tengah kayu ini kamu gigit berdua, kami akan menggigit ujung-ujungnya bersama istri saya.
Kutipan yang di atas terdapat yaitu Sang Angsa terdapat nilai-nilai pendidikan dimana Sang Angsa memiliki akal baik, yang terkandung di dalam nilaii pendidikan dan pemikiran yang sangat cerdas.

v   NILAI SOPAN SANTUN
Ø  Dengan perasaan sedih ia berkata pada Empas, “ kamu empas berdua, maafkan saya, karena saya mau meninggalkan kamu di sini. Saya akan kembali ke gunung Imawan.

v    NILAI ETIKA
§  ETIKA BAIK

Ø Tujuan hamba datang, ingin tahu kesetiaan tuanku dengan raja Singa
Ø Ini tampak dari kedamaian dalam hutan ini, demikin juga dari ketenaran tuanku berdua, baik dalam kebajik dan kebijakan tuan berdua menjalankan pemerintahan. Tidak ada kekuragan makanan dan minuman.
Ø Saya mempunya akal baik di tengah- tengah kayu ini kamu gigt berdua, kami akan menggigit ujung-ujungnya bersama isteri saya.
Ø Saya berharap persahabatan tuanku dengan raja Singa yang berhati busuk tidak demikian.

§  ETIKA BURUK
Ø Itu bukan Empas, itu adalah kotoran sapi yang busuk dan penuh dengan ulat, begitu kata si angsang
Ø Mulutnya gemeteran terbuka, lalu jatuh ke tanah, itulah hasil hasil orang yang tak mau mengikuti petuah kebenaran dan selalu diliputi oleh rasa marah dan kedengkian.
Ø Hatinya senang karena ejekannya berhasil, sekeluarga anjing itu makan bangkai Empas.

v   AMANAT
Ø Hal ini yang terkandung di dalam cerita dapat dari kedamaian dalam kehidupan dan saling menolong satu sama lain, agar baik dalam kebijakan dan kesopan santunan yang tumbuh di diri kita sendiri.

v Yang Ingin si Pengarang
Ø Dari cerita tersebut agar kita bisa menjalin kerjasama dan kesetaan terhadap teman, keluarga, dan masyarakat, dimana manusia bisa mempunyai jiwa yang baik , bersih, sopan santun terhadap sesama manusia.

 creted by ida i idewa agung pratama putra







1 komentar:

  1. Wynn Resorts CEO praises Las Vegas casinos' - JtmHub
    Wynn Resorts CEO Steve Wynn praised Las Vegas casinos' 전주 출장마사지 “There is no place for 목포 출장샵 casinos to go 경주 출장안마 on vacation,” 상주 출장안마 said Bill Grubbs, 인천광역 출장샵 President and Chief

    BalasHapus