KEDIS ATAT
Ada kerajaan ane adane
Usinara, rajane adane Sri Adi Pati. Di petang sisi ia jagana ketat teken
prajuritne ane pimpina teken mentrine. Para mentrine ento baanga surat
kepercayean apanga nyaga katekaan musuhe uli di sisi. Isin surate ento sang
mentri ajaka patpat sing baanga menghadap ke puri. Ia harus tetep noyong, nyaga
keamanan Negara.
Mangkin sampun galahne Raja Sri Adi
Pati budala. Ia gantinina teken putrane ane adane Sri Gajah Druma. Ia ngelah
patpat punggawa buka patpat punggawane ento sayanganga pesan teken sri gajah
druma, sedek dina anu punggawane ento nagih teken raja apanga ngantinin epat
mentri Wreda ane suba uling pidan nulungin pamerintahan sang raja. Katagihan
buka patpat punggawane ento kabulanga teken sang raja. Buka patpat punggawane
ento menghadap para mentri Wreda lan ngorahang perintah raja pang menghadap ke
istana. Buka epat mentri wredane ento sing nyaka menghadap ke istana, krana ia
sing bani ngingkarin janji ane suba tetepanga teken raja sri adi pati ane suba
seda.
Ningeh critane ento raja gajah druma
nguel pesan. Punggawa-punggawane ento tangkilteken mentri lan ngemaang surat
perintah raja. Sesubane para mentrine maca isin surat pemerintahe, ia ajaka
epat ngelah ide pang tetep satya ngikutin sumpah ane orahanga teken sang raja
ane suba seda. Para mentrine ngomong “ratu raja titiange nikain sareng sang
raja, titiang ten kel menghadap sang raja, krane titiang ten bani melanggar sumpah
sane sampun iraga omongang teken sang raja sane sampun seda. Pang muktiang
kesatyaan iraga sareng raja sri gajah druma, ngayahin nikain surate niki. Lan
prabhu iragane” mentri wreda ngetep baongne lantas serahanga teken para
punggawane.
Buka epat punggawane ento teka diap
sang raja lantas ngaturang surat lan prabhu mentri Wredane ajak sri gajah
druma, lan kesugihan para mentrine. Raja gajah druma sebet pesan. Raja gajah
druma meseselan kerana ngabulang ketaghan para punggawane ane lobha ento. Ia
ngerasaang kenken satya para mentri wredane ngelaksanaang gae ane suba
tetepanga teken leluhrne.
Raja sri gajah druma
nyalanang tugasne tulungine teken para mentri muda. Kerajaan ia ne katekaang
musuh uli sisi. Para prajurit onyang melaib ngengkebang raga, kerana ngelidin
serangan musuhe. Liu ane suba mati sri Gajah Druma mecelep ke tengah alase.
Ngalahin kerajaan. Sri gajah druma lantas negak di beten punyane ane gede.
Sedek dina anu ia nepukin kedis atat, memunyi sing suud-suud.”alih , uber
terus! Ne ape ia meengkeb dini,bakatang engalin, matiang.” Raja gajah druma
engalanga melaib ke alase ane lenan. Mara ia ukananga negak tepukine kedis atat
lan memunyi “ratu raja titiange, antosang dumun! Sang pendeta kari wenten ring
tengah. I ratu sampunang merasa sebet. Ia sampun kel rauh ngerereh ratu, lan
ngaturang rayunann.
Lantas rauh pertapa
ngaba tongos toya suci anggone ngumbah batis, lan who-wohan anggone sarana
penyambutan sang raja. Raja gajah druma nyeritaang kerauhanne ia ke asrama,
kerana kerajaan ne kalahang musuh. Raja gajah druma nakenang tentang kedis atat
ane tepukina di tengah alase.
v
INSIDEN
Ø
Untuk
membuktikan kesetiaan kami pada raja Sri Gajah Druma, tolong sampaikan surat
inibeserta kepala kami “ Dmikian pesan Mentri Wreda lalu pergi munyucikan
diriserta mengadakan semadi, mohon di beri jalan kebenaran. Mentri raja
memotong lehernya seraya di serahkan pada para punggawa itu. Mentri Wreda
Memotong lehernya seraya di serahkan pada para punggawa itu. Hatinya suka
karena segera akan menjadi mentri.
v
TEMA
Ø
Perbuatan
yang serakah yang tidak tahu membedakan perbuatan baik dan buruk
v
LATAR WAKTU
Ø
Setelah
beberapa bulan
v
LATAR TEMPAT
Ø
Dikerajaan
Usinara
Ø
Di
dalam hutan yang lebat
Ø
Di
bawah pohon yang rindang
Ø
Di
sebuah asrama
v
NILAI PENDIDIKAN
Ø
Keempat
punggawa itu memohon pada raja untuk menggantikan empat mentri wreda yang sudah
dari dulu membantu pemerintahan sang raja. Keempat punggawa itu pergi menghadap
para mentri Wreda serta menyampaikan perintah raja untuk menghadap ke istana.
Keempat mentri Wreda itu tidak mau menghadap ke istana, karena mereka tidak
berani melanggar janji yang telah ditetapkan oleh raja Sri Adi Pati yang telah
meninggal.
v
NILAI SOPAN SANTUN
Ø
Sampailah
raja Gajah Druma di asrama, baru saja beliau akan duduk, dilihatnya burung
kakak tua dan berkata “ Tuanku Raja, tunggulah sebentar Sang pendeta yang
empunya asrama masing di dalam. Silakan tunggu, Tuanku jangan merasa cemas.
Beliau sudah mau datang menjemput tuan,
dengan menghaturkan sajian. Datanglah para pertapa membawa tempat air suci pembasuh
kaki, beserta buah-buahan sebagai sarana penyambutan sang raja.
v
NILAI ETIKA
§
ETIKA BAIK
Ø
Tuanku
sampaikan pada sang raja saya tidak akan menghadap pada sang raja, saya tidak
akan menghadap sang raja, karena saya tidak berani melanggar sumpah yang telah
kami ucapkan pada sang raja yang telah meninggal
Ø
Tuanku
dengarkanlah dengan baik. Burung yang tuanku temui dalam hutan berbeda dengan
diri hamba yang di pelihara oleng sang pendeta suci. Tiap hari hamba
mendengarkan weda sruti, tutur utama yang selalu di pelajari.
§
ETIKA BURUK
§
Mentri
Wreda memotong leher mentri lalu di serahkan pada para punggawa itu
§
Burung
kakak tua berkata “ buru kejar terus! Ini ia sembunyi di sini cepat tangkap,
bunuh.
v NILAI KEAGAMAAN
Ø Untuk membuktikan kesetiaan kami pada
raja sri gajah druma, tolong sampaikan surat ini pada beliau beserta kepala
kami “demikian pesan mentri Wreda lalu pergi menyucikan diri serta mengadakan
semadi, mohon di beri jalan kebenaran.
v
AMANAT
Ø
Dalam
cerita ini kita bisa mengambil perbuatan para mentri yang baik dan setia kepada pemimpinnya.
v
YANG INGIN SI PENGARANG
Ø
Jadi
dalam cerita burung kakak tua ini kita tidak boleh menuruti para punggawa yang
menginginkan kedudukan yang lebih tinggi dan mempunyai sifat yang serakah,
semestinya para punggawa tersebut bersyukur atas apa yang telah diberikan dan
apa yang telah di peroleh.
Ada kone tutur-tuturan satua i empas
luh muani nongos di tlagane gede, bek misi lumut, katang-katang, muah sekancan
bungan tunjung ane sedekan mabunga.
”Beli, Beli Empas!” patakon empase ane lua.
“Apa, Luh?” sahut empase muane.
“Icang demen pesan ngoyong dini, Beli. Wireh di tlagane gede ene bek misi be. Tegarang tolih ja Beli, ento ada be deleg, beboso, mujair, palatimah, muah be lindung malelangian.”
“Beh, sajan pesan Luh! Ulian ento awak nyaine mokoh tuara ngelah potongan angan abedik, wireh selid sanja nyai pepek baan amah-amahan.”
”Luh, apa nyai suba nawang? Ento ditu tolih! Jani nyai suba ngelah timpal di tlagane ene. Iwasin ja, ento ada angsa mabulu putih luh muani. Ia demen pesan masih malelangian di tlagane ene patuh tekening unduk nyaine. Mai, kema mlali!”
”Mai Beli! Jalan paekin Ia. Anggon Ia kekasihan sawireh awak pada madunungan di tlagane ene,” keto tutur empase luh nyautin.
Nah, jani kacritayang sawatara duang bulan empase suba pada matimpal ajaka i angsa luh muani. Beh, yen tuturang, sinah ngenah pesan kalegaan atine pada magirang-girangan. Makejang ngenah demen pesan malelangian di tengah tlagane ento.
”Beli Empas! Jalan uber i angsa, nyak!”
”Lan! Masak empas kalahanga angsa mangalangi,” keto pasautne I Empas muani. Lantas pada mauber-uberan cara anak makering-keringan ajaka patpat.
”Nah bakat batis Caine, Angsa.”
”Nah bakat masih tundun caine, Empas,” pasaut angsa muani.
Beh, matimpal melah pesan saling sarag-sorog, pada adung tur saling nuturin indik-unduk ane madan jele melah. Sedek nuju dina anu, sawetara nu dauh ro raine, ngomong i empas lua.
”Beli Empas ajak Beli muah Embok Angsa! Awinan masan panese makelo pesan tur tuara taen ujan, ento awinan yeh tlagane ngangsan nyat. Nah, jani kenken baan madaya,” keto I Empas lua ngomong sada sedih sungsut.
”Icang tusing nyak mati ngetuh.”
”Yen pakeneh Beline, meh melahan i raga ajak makejang makisid uli tlagane ene.”
”Saja, Beli, ”empas lua nyelag masaut.
”Sakewala krana icang ajak dadua tusing nyidang makeber, sinah nyak Cai Angsa ajak dadua nulungin icang makisid uli dini,” I Empas ngidih olas.
”Nah, yan suba igum pawilangan Beli Embok Empas ajak dadua, icang tuah nuutin dogen. Apa buin suba kaiket cara nyama tugelan dini,” pasautne I Angsa muani.
”Sakewala kene Beli Empas. Wireh pajalane ene makeber sinah Beli ajak Embok Empas ajak dadua musti nyak nuutin munyin Icange.”
”Apa ento?” selag Empas Lua.
”Kene ento! Ene ada kayun kopi limang lengkat. Dangal tengah-tengah kayune ene ajak dadua. Yan suba keto, Icang ajak dadua masih lakar nangal muncuk kayu kopine ene tur ditu lakar cai kakeberang.”
”Bih aeng tegehne!” selag Empas Lua.
”Beli ajak Embok Empas ajak dadua. Icang tuah ngidih olas pesan apang eda mamunyi angan abedik dugase makeber totonan. Wireh yan mesuang munyi sinah Beli ajak Embok ulung ditu icang tusing nyidayang matetulungan buin.”
”Beh, batak amonto tusing ja keweh apa!” ento pasautne I Empas ajaka dadua sada pongah.
”Buin acepok icang ngingetang, apang eda pesan Beli Embok ngengsapin petinget icange i busan.”
”Nah jalan suba jalanin”
”Nah yan suba keto, gutgut kayu kopine ene.”
Beh, tuara kodag baan kendel kenehne I Empas ajaka dadua tumben ngasanin ngindang ba duur. Suba akire teked di danune saget ngliwatin kuluk medem ajaka dadua ane madan I Dakep teken Ni Dangal.
”Bapane! To apa makeber ba duur, Pa? Jeg cara empas makeber pangenahne, “ keto patakon kuluke lua Ni Dangal teken muanine I Dakep.
”Beh, magenep rambang Nyai, Dangal. Ento tusing ja len teken tain sampi tuh kakeberang angsa. Tegarang melahang nlektekang!” pasaut kuluke muani sambilang muaban kiap wireh sedukan.
Mara dingeha ibana orahanga tain sampi, beh sing kodag-kodag gedeg basangne i empas muani. ”Awas! Cang lakar ngemplongin ndas caine kanti encak,” keto papineh I Empas Muani.
”Apa, tai? Ye, saja, ento tain sampi makeber.”
“O keto goban tain sampine. Selem, tuh, bronyot, tuara ngelah jejeneng. Tegarang melahang nelektekang! Keto suba goban taine tuh!”
Beh, baan tusing kodag-kodag ban gedeg basangne karasa nganti maplitutan asan basangne gedegan ngenehang awakne orahanga tain sampi tuh. Lantas I Empas makadadua sabarengan ngwagan bungutne lakar nyautin ibane tidong tain sampi. Aduh, meh suba pituduh Widhi, lantas empase ajaka dadua magelebug di tengah kalangan tegale. Mara magelebug di tegale tur tonden ada apakpakan makelone ulung saget I Kuluk suba nangal I Empas pada mabesik. Pragatne I Empas ajaka dadua luh muani mati kadangal baan kuluk luh muani.
”Aduh, Beli! Pedalem pesan I Empas ajaka dadua. Wireh tusing sida baan Icang nulungin ngisidang uli tegalane ditu!” omongne I Angsa Lua sambilanga makeber.
”Men, keto suba matine katepuk. Krana Ia tusing pesan nuutang munyi ane patut tur mautama.”
”Saja masih, Beli! Nyen ja bas Ngulurin gedeg basang sinah ia lakar nepukin sengkala.”
Teka goak nyokcok kuud, satua bawak suba suud.
”Beli, Beli Empas!” patakon empase ane lua.
“Apa, Luh?” sahut empase muane.
“Icang demen pesan ngoyong dini, Beli. Wireh di tlagane gede ene bek misi be. Tegarang tolih ja Beli, ento ada be deleg, beboso, mujair, palatimah, muah be lindung malelangian.”
“Beh, sajan pesan Luh! Ulian ento awak nyaine mokoh tuara ngelah potongan angan abedik, wireh selid sanja nyai pepek baan amah-amahan.”
”Luh, apa nyai suba nawang? Ento ditu tolih! Jani nyai suba ngelah timpal di tlagane ene. Iwasin ja, ento ada angsa mabulu putih luh muani. Ia demen pesan masih malelangian di tlagane ene patuh tekening unduk nyaine. Mai, kema mlali!”
”Mai Beli! Jalan paekin Ia. Anggon Ia kekasihan sawireh awak pada madunungan di tlagane ene,” keto tutur empase luh nyautin.
Nah, jani kacritayang sawatara duang bulan empase suba pada matimpal ajaka i angsa luh muani. Beh, yen tuturang, sinah ngenah pesan kalegaan atine pada magirang-girangan. Makejang ngenah demen pesan malelangian di tengah tlagane ento.
”Beli Empas! Jalan uber i angsa, nyak!”
”Lan! Masak empas kalahanga angsa mangalangi,” keto pasautne I Empas muani. Lantas pada mauber-uberan cara anak makering-keringan ajaka patpat.
”Nah bakat batis Caine, Angsa.”
”Nah bakat masih tundun caine, Empas,” pasaut angsa muani.
Beh, matimpal melah pesan saling sarag-sorog, pada adung tur saling nuturin indik-unduk ane madan jele melah. Sedek nuju dina anu, sawetara nu dauh ro raine, ngomong i empas lua.
”Beli Empas ajak Beli muah Embok Angsa! Awinan masan panese makelo pesan tur tuara taen ujan, ento awinan yeh tlagane ngangsan nyat. Nah, jani kenken baan madaya,” keto I Empas lua ngomong sada sedih sungsut.
”Icang tusing nyak mati ngetuh.”
”Yen pakeneh Beline, meh melahan i raga ajak makejang makisid uli tlagane ene.”
”Saja, Beli, ”empas lua nyelag masaut.
”Sakewala krana icang ajak dadua tusing nyidang makeber, sinah nyak Cai Angsa ajak dadua nulungin icang makisid uli dini,” I Empas ngidih olas.
”Nah, yan suba igum pawilangan Beli Embok Empas ajak dadua, icang tuah nuutin dogen. Apa buin suba kaiket cara nyama tugelan dini,” pasautne I Angsa muani.
”Sakewala kene Beli Empas. Wireh pajalane ene makeber sinah Beli ajak Embok Empas ajak dadua musti nyak nuutin munyin Icange.”
”Apa ento?” selag Empas Lua.
”Kene ento! Ene ada kayun kopi limang lengkat. Dangal tengah-tengah kayune ene ajak dadua. Yan suba keto, Icang ajak dadua masih lakar nangal muncuk kayu kopine ene tur ditu lakar cai kakeberang.”
”Bih aeng tegehne!” selag Empas Lua.
”Beli ajak Embok Empas ajak dadua. Icang tuah ngidih olas pesan apang eda mamunyi angan abedik dugase makeber totonan. Wireh yan mesuang munyi sinah Beli ajak Embok ulung ditu icang tusing nyidayang matetulungan buin.”
”Beh, batak amonto tusing ja keweh apa!” ento pasautne I Empas ajaka dadua sada pongah.
”Buin acepok icang ngingetang, apang eda pesan Beli Embok ngengsapin petinget icange i busan.”
”Nah jalan suba jalanin”
”Nah yan suba keto, gutgut kayu kopine ene.”
Beh, tuara kodag baan kendel kenehne I Empas ajaka dadua tumben ngasanin ngindang ba duur. Suba akire teked di danune saget ngliwatin kuluk medem ajaka dadua ane madan I Dakep teken Ni Dangal.
”Bapane! To apa makeber ba duur, Pa? Jeg cara empas makeber pangenahne, “ keto patakon kuluke lua Ni Dangal teken muanine I Dakep.
”Beh, magenep rambang Nyai, Dangal. Ento tusing ja len teken tain sampi tuh kakeberang angsa. Tegarang melahang nlektekang!” pasaut kuluke muani sambilang muaban kiap wireh sedukan.
Mara dingeha ibana orahanga tain sampi, beh sing kodag-kodag gedeg basangne i empas muani. ”Awas! Cang lakar ngemplongin ndas caine kanti encak,” keto papineh I Empas Muani.
”Apa, tai? Ye, saja, ento tain sampi makeber.”
“O keto goban tain sampine. Selem, tuh, bronyot, tuara ngelah jejeneng. Tegarang melahang nelektekang! Keto suba goban taine tuh!”
Beh, baan tusing kodag-kodag ban gedeg basangne karasa nganti maplitutan asan basangne gedegan ngenehang awakne orahanga tain sampi tuh. Lantas I Empas makadadua sabarengan ngwagan bungutne lakar nyautin ibane tidong tain sampi. Aduh, meh suba pituduh Widhi, lantas empase ajaka dadua magelebug di tengah kalangan tegale. Mara magelebug di tegale tur tonden ada apakpakan makelone ulung saget I Kuluk suba nangal I Empas pada mabesik. Pragatne I Empas ajaka dadua luh muani mati kadangal baan kuluk luh muani.
”Aduh, Beli! Pedalem pesan I Empas ajaka dadua. Wireh tusing sida baan Icang nulungin ngisidang uli tegalane ditu!” omongne I Angsa Lua sambilanga makeber.
”Men, keto suba matine katepuk. Krana Ia tusing pesan nuutang munyi ane patut tur mautama.”
”Saja masih, Beli! Nyen ja bas Ngulurin gedeg basang sinah ia lakar nepukin sengkala.”
Teka goak nyokcok kuud, satua bawak suba suud.
v ALUR
Ø Ada
dua ekor empas yang hidup dalam kolam Kumudawati. Empas laki bernama Durbhudi
dan yang perempuan bernama Nikecapa.selain itu ada dua ekor angsa yang selalu
bermain dan mencari makanan di pinggir kolam. Angsa yang laki bernama Cakrengga
dan yang perempuan bernama Cakrenggi. Angsa dan empas itu sudah akrab sat sama
lain.Sudah lama binatang itu menikmati keindahan dan mencari makanan di san,
datanglah musim kering. Hujn sudah tak pernah turun, mengakibatkan air kolam
itu semakin surut.
v INSIDEN
Ø Ni
wangsing lalu berkata pada lakinya, kak angsang coba lihat ke atas ada dua ekor
angsa menerbangkan empas, menuju kemana ia itu? Itu bukan empas, itu kotoran
sapi yang busuk, yang penuh dengan ulat. San empas sangat marah mendengar kata
si Angsang karena dikatakan kotoran sapi busuk. Mulutnya gemeteran terbuka lalu
jatuh ke tanah, itulah hasil orang yang tak mau mengikuti petuah kebenaran, dan
selalu diliputi rasa marah dan kedengkian. Sekeluarga anjing itu lalu makan
bagkai Empas. Demikianlah Ratu Pendeta Nandaka, orang yang tidak mau mengikuti
kata-kata teman dan selalu diselimuti rasa amarah dan kedengkian, akan mendapat
kecelakaan malah bisa kematian.
v TEMA
Ø Angsa
dengan Empas
v LATAR WAKTU
Ø Pada
musim kering
v LATAR TEMPAT
Ø Di
bawah pohon kroya
Ø Di
dalam hutan
Ø Di
dalam kolam Kumudawati
Ø Di
bawaj pohon janggar ulam
Ø Di
kolam Manasara
Ø Di
daerah Wilajanggala
v NILAI PENDIDIKAN
Ø Semoga
kami bisa selamat berkat teman yang budiman. Sang Angsa berkata “saya menpunyai
akal baik, di tengah-tengah kayu ini kamu gigit berdua, kami akan menggigit
ujung-ujungnya bersama istri saya.
Kutipan yang di atas terdapat yaitu Sang
Angsa terdapat nilai-nilai pendidikan dimana Sang Angsa memiliki akal baik,
yang terkandung di dalam nilaii pendidikan dan pemikiran yang sangat cerdas.
v NILAI SOPAN SANTUN
Ø Dengan
perasaan sedih ia berkata pada Empas, “ kamu empas berdua, maafkan saya, karena
saya mau meninggalkan kamu di sini. Saya akan kembali ke gunung Imawan.
v NILAI ETIKA
§ ETIKA
BAIK
Ø Tujuan
hamba datang, ingin tahu kesetiaan tuanku dengan raja Singa
Ø Ini
tampak dari kedamaian dalam hutan ini, demikin juga dari ketenaran tuanku
berdua, baik dalam kebajik dan kebijakan tuan berdua menjalankan pemerintahan.
Tidak ada kekuragan makanan dan minuman.
Ø Saya
mempunya akal baik di tengah- tengah kayu ini kamu gigt berdua, kami akan
menggigit ujung-ujungnya bersama isteri saya.
Ø Saya
berharap persahabatan tuanku dengan raja Singa yang berhati busuk tidak
demikian.
§ ETIKA
BURUK
Ø Itu
bukan Empas, itu adalah kotoran sapi yang busuk dan penuh dengan ulat, begitu
kata si angsang
Ø Mulutnya
gemeteran terbuka, lalu jatuh ke tanah, itulah hasil hasil orang yang tak mau
mengikuti petuah kebenaran dan selalu diliputi oleh rasa marah dan kedengkian.
Ø Hatinya
senang karena ejekannya berhasil, sekeluarga anjing itu makan bangkai Empas.
v AMANAT
Ø Hal
ini yang terkandung di dalam cerita dapat dari kedamaian dalam kehidupan dan
saling menolong satu sama lain, agar baik dalam kebijakan dan kesopan santunan
yang tumbuh di diri kita sendiri.
v Yang Ingin si Pengarang
Ø Dari
cerita tersebut agar kita bisa menjalin kerjasama dan kesetaan terhadap teman,
keluarga, dan masyarakat, dimana manusia bisa mempunyai jiwa yang baik ,
bersih, sopan santun terhadap sesama manusia.
creted by ida i idewa agung pratama putra
Wynn Resorts CEO praises Las Vegas casinos' - JtmHub
BalasHapusWynn Resorts CEO Steve Wynn praised Las Vegas casinos' 전주 출장마사지 “There is no place for 목포 출장샵 casinos to go 경주 출장안마 on vacation,” 상주 출장안마 said Bill Grubbs, 인천광역 출장샵 President and Chief